Slechts een kleine groep (zes procent) maakt meer dan twee uur tijd vrij om zich zo goed mogelijk te presenteren bij een nieuwe organisatie. Dit blijkt uit het jaarlijkse kandidatenonderzoek.
Er is eveneens onderzoek gedaan naar de populairste manieren om een baan te zoeken. Voornamelijk vacaturesites (68 procent) zijn erg populair bij de zoektocht naar een nieuwe baan. Hiernaast wordt er ook specifiek op de website van werkgevers gezocht naar vacante posities (53 procent). Ook het persoonlijke netwerk (51 procent) en social media (28 procent) worden veel genoemd. Opvallend is dat nog steeds meer dan een kwart (28 procent) de perfecte vacature in de krant hoopt te vinden.
De manier waarop sollicitanten zich voorbereiden op een eerste gesprek verschilt per persoon. Het kandidatenonderzoek geeft inzicht in de meest gebruikte manieren waarop sollicitanten dat doen. Zo geeft 79 procent aan vooral op zoek te gaan naar informatie over hun potentiële nieuwe werkgever. Daarnaast zegt 62 procent de vacaturetekst aandachtig te bestuderen om zich zo op alle mogelijke vragen voor te bereiden. Tenslotte focust bijna één derde (31 procent) zich op zijn of haar sterke punten, zodat ze die in één zin kunnen benadrukken.
Een goede voorbereiding is echt het halve werk. Werkgevers zien namelijk direct het verschil tussen iemand die zich goed of niet goed heeft voorbereid. Door tijdens het sollicitatiegesprek te laten zien dat je van de hoed en de rand weet, straal je vertrouwen uit en wordt de kans dat je die baan binnensleept aanzienlijk groter.
> <